Grupą docelowa:
- właściciele firm,
- osoby zarządzające,
- pracownicy zajmujący stanowiska menedżerskie/kierownicze
- osoby przewidziane do awansu na stanowiska menedżerskie/kierownicze
- specjaliści.
Minimalna liczba uczestników – 6
Maksymalna liczba uczestników – 14
Forma prowadzenia usługi – stacjonarna
Liczba godzin usługi – 24
Szkolenie dostarcza uczestnikom wszechstronnych narzędzi i wiedzy z zakresu empowermentu oraz coachingu, umożliwiających budowanie angażującej i odpowiedzialnej (ownership culture) kultury organizacyjnej.
Warsztaty przygotowują do efektywnego zarządzania zespołem poprzez:
– identyfikację zadań i obowiązków menedżera prowadzącego różnorodne zespoły w świecie VUCA,
– zrozumienie zasad współpracy w duchu zaangażowania i odpowiedzialności,
– znajomość metod i technik służących budowaniu zaangażowania,
– znajomość i umiejętność zastosowania coachingowego stylu zarzadzania i zarządzania zmianą,
– przełamanie potrzeby sprawowania ścisłej kontroli.
Program ramowy:
Dzień I: Empowerment w praktyce – przekazywanie odpowiedzialności i wzmacnianie samodzielności pracowników.
- Wprowadzenie do empowermentu:
- Jak praca z zaangażowanym zespołem wspiera wzrost innowacyjności i skuteczności.
- Co empowerment oznacza w praktyce – wprowadzenie z przykładami.
- Jak pokonać trudności z uprawomocnianiem pracowników i oddawaniem im odpowiedzialności:
- Zrozumienie obaw liderów i pracowników: Dlaczego przekazanie odpowiedzialności bywa trudne?
- Jak przełamać potrzebę ścisłej kontroli – wspieranie samodzielności w zespole i minimalizowanie ryzyka błędów.
- Jak zidentyfikować i usunąć przyczyny zewnętrzne?
- Kluczowe teorie motywacji i możliwość ich wykorzystania w procesie empowermentu:
- Teorie motywacji – omówienie i praktyczne przykłady wdrożeń.
- Jak zidentyfikować i powiązać cele pracowników z wartościami zespołowymi i organizacyjnymi.
- Jak pomóc pracownikom odnaleźć sens w ich pracy – identyfikacja wartości i indywidualnych celów zawodowych.
- Delegowanie odpowiedzialności w oparciu o style przywództwa:
- Wprowadzenie do stylów przywództwa.
- Jak dopasować styl delegowania do sytuacji i poziomu zaawansowania pracowników.
- Jak skutecznie przekazywać zadania, aby pracownicy czuli się odpowiedzialni i zmotywowani do działania:
- praktyczne ćwiczenia z delegowania zadań,
- rozpoznawanie gotowości pracowników do przejmowania odpowiedzialności.
Dzień II: Fundamenty coachingowego stylu zarządzania:
- Definicja i zastosowanie coachingu w rozwoju ludzi i organizacji.
Coachingowy styl zarządzania – jego ograniczenia i korzyści dla organizacji, liderów i pracowników.
- Lider jako coach – odejście od dostarczania gotowych rozwiązań.
- Komunikacja w coachingu – rozwijanie komunikacji opartej na zaufaniu:
- Umiejętność nawiązywania wspierającej coachingowej relacji.
- Techniki aktywnego słuchania.
- Zadawanie pytań otwartych skierowanych na odnajdowanie rozwiązań.
- Praktyka prowadzenia rozmów coachingowych.
- Coaching a coachingowy styl zarzadzania – podobieństwa i różnice.
- Wybrane techniki i metody pracy coachingowej:
- Wyznaczanie motywujących celów.
- Identyfikacja zasobów i ograniczeń.
- Radzenie sobie z oporem i obawami.
- Prowadzenie rozmów feedbackowych w stylu, który inspiruje pracowników do dalszego rozwoju.
- Feedforward – jak i kiedy go udzielać.
Dzień III: Budowanie relacji opartych na zaufaniu i autonomii.
- Zaufanie i konsekwencje jego braku w zespole:
- Identyfikacja kluczowych aspektów, które wzmacniają lub osłabiają zaufanie.
- Menedżer godny zaufania – kluczowe kompetencje.
- Budowanie zespołu a budowanie zaufania.
- Rozwijanie zaufania do kompetencji zespołu.
- Mocne strony pracowników – jak je rozpoznać i wzmacniać.
- Mapa kompetencji mojego zespołu – kluczowe talenty i obszary do rozwoju.
- Plan rozmów rozwijających z zespołem – identyfikacja mocnych stron i budowanie pewności siebie pracowników.
- Budowanie kultury wspierającej podejmowanie decyzji przez pracowników:
- Opory przed podejmowaniem decyzji i ich przezwyciężanie.
- Kluczowe aspekty procesu decyzyjnego.
- Radzenie sobie z obawami przed ryzykiem i błędami.
- Radzenie sobie z niepowodzeniami.
- Wspieranie samodzielności pracowników – scenariusze dla sytuacji o różnych poziomach ryzyka i obaw.
- Radzenie sobie z obawami przed błędami i niepowodzeniami:
- Klasyfikacja niepowodzeń i metody przeciwdziałania im.
- Wprowadzenie do metod zarządzania sytuacjami kryzysowymi – jak przekształcać błędy w naukę.
- Feedback i feedforward – nauka przez doświadczenie.
- Zarządzanie sytuacjami trudnymi:
- Zarządzanie oporem i konfliktami.
- Identyfikacja źródeł oporu i konfliktów w zespole.
- Strategie postępowania w sytuacji konfliktowej – symulacje rozmów z pracownikami.
Moduł IV: Strategie adaptacji i wspierania zmian w procesach empowerment:
- Dlaczego zmiany są nieuniknione i jak wpływają na organizację oraz jednostki:
- Rola lidera w inicjowaniu i zarządzaniu procesem zmiany.
- Fazy i psychologiczne aspekty zmiany.
- Strategie wdrażania zmian:
- Zwinne podejście do zmiany.
- Przygotowanie zespołu do zmian: narzędzia i techniki.
- Komunikacja w procesie zmiany.
- Monitorowanie i adaptacja w trakcie wdrażania zmiany.
- Przyczyny oporu wobec zmian – techniki przełamywania oporu.
- Utrwalenie zmiany i zapobieganie „powrotowi do starego”.
- Odporność psychiczna ludzi i zespołów:
- kluczowe kompetencje wysoko skutecznych osób i zespołów.
- Wzmocnienie autonomii i poczucia kontroli pracowników.
- Narzędzia, które pomagają budować odporność psychiczną i emocjonalną zespołu.
- Rozwój kompetencji samoregulacji i zarządzania emocjami:
- Stres i jego wpływ na zaangażowanie.
- Techniki i metody radzenie sobie ze stresem w sytuacji presji i przeciążenia.
- Postępowania z osobami wrażliwymi i odpornymi psychicznie.
- Budowanie kultury empowermentu i coachingowego przywództwa w organizacji:
- Empowerment jako narzędzie wzmacniania zaangażowania i innowacyjności.
- Analiza kultury organizacyjnej i struktury zespołu,
- Identyfikowanie i eliminowanie przeszkód w uprawomocnianiu.
- Tworzenie przestrzeni do podejmowania inicjatywy przez pracowników.
- Wprowadzenie procedur, które wspierają otwartą komunikację i przejrzystość działań.
- Budowanie długofalowej strategii rozwoju coachingowego stylu zarządzania