Empowerment w zarządzaniu –  jak wdrażać kulturę zaangażowania i odpowiedzialności.

Grupą docelowa:

  • właściciele firm,
  • osoby zarządzające,
  • pracownicy zajmujący stanowiska menedżerskie/kierownicze
  • osoby przewidziane do awansu na stanowiska menedżerskie/kierownicze
  • specjaliści.

 

Minimalna liczba uczestników – 6

Maksymalna liczba uczestników – 14

Forma prowadzenia usługi – stacjonarna

Liczba godzin usługi – 24

 

Szkolenie dostarcza uczestnikom wszechstronnych narzędzi i wiedzy z zakresu empowermentu oraz coachingu, umożliwiających budowanie angażującej i odpowiedzialnej (ownership culture) kultury organizacyjnej.

Warsztaty przygotowują do efektywnego zarządzania zespołem poprzez:

–  identyfikację zadań i obowiązków menedżera prowadzącego różnorodne zespoły w świecie VUCA,

– zrozumienie zasad współpracy w duchu zaangażowania i odpowiedzialności, 

– znajomość metod i technik służących budowaniu zaangażowania,

– znajomość i umiejętność zastosowania coachingowego stylu zarzadzania i zarządzania zmianą,

– przełamanie potrzeby sprawowania ścisłej kontroli.

 

Program ramowy: 

Dzień I:  Empowerment w praktyce – przekazywanie odpowiedzialności i wzmacnianie samodzielności pracowników.

  1. Wprowadzenie do empowermentu:
  1. Jak praca z zaangażowanym zespołem wspiera wzrost innowacyjności i skuteczności.
  2. Co empowerment oznacza w praktyce – wprowadzenie z przykładami.

 

  1. Jak pokonać trudności z uprawomocnianiem pracowników i oddawaniem im odpowiedzialności:
  1. Zrozumienie obaw liderów i pracowników: Dlaczego przekazanie odpowiedzialności bywa trudne?
  2. Jak przełamać potrzebę ścisłej kontroli – wspieranie samodzielności w zespole i minimalizowanie ryzyka błędów.
  3. Jak zidentyfikować i usunąć przyczyny zewnętrzne?
  1. Kluczowe teorie motywacji i możliwość ich wykorzystania w procesie empowermentu:  
    1. Teorie motywacji – omówienie i praktyczne przykłady wdrożeń.
    2. Jak zidentyfikować i powiązać cele pracowników z wartościami zespołowymi i organizacyjnymi.
    3. Jak pomóc pracownikom odnaleźć sens w ich pracy – identyfikacja wartości i indywidualnych celów zawodowych.
  1. Delegowanie odpowiedzialności w oparciu o style przywództwa:
  1. Wprowadzenie do stylów przywództwa.
  2. Jak dopasować styl delegowania do sytuacji i poziomu zaawansowania pracowników.
  3. Jak skutecznie przekazywać zadania, aby pracownicy czuli się odpowiedzialni i zmotywowani do działania:
  • praktyczne ćwiczenia z delegowania zadań,
  • rozpoznawanie gotowości pracowników do przejmowania odpowiedzialności.

Dzień  II: Fundamenty coachingowego stylu zarządzania:

  1. Definicja i zastosowanie coachingu w rozwoju ludzi i organizacji.
    Coachingowy styl zarządzania – jego ograniczenia i korzyści dla organizacji, liderów i pracowników.

 

  1. Lider jako coach – odejście od dostarczania gotowych rozwiązań.

  2. Komunikacja w coachingu – rozwijanie komunikacji opartej na zaufaniu:
  3. Umiejętność nawiązywania wspierającej coachingowej relacji.
  4. Techniki aktywnego słuchania.
  5. Zadawanie pytań otwartych skierowanych na odnajdowanie rozwiązań.
  6. Praktyka prowadzenia rozmów coachingowych.

 

  1. Coaching a coachingowy styl zarzadzania – podobieństwa i różnice.

 

  1. Wybrane techniki i metody pracy coachingowej:
  2. Wyznaczanie motywujących celów.
  3. Identyfikacja zasobów i ograniczeń.
  4. Radzenie sobie z oporem i obawami.
  5. Prowadzenie rozmów feedbackowych w stylu, który inspiruje pracowników do dalszego rozwoju.
  6. Feedforward – jak i kiedy go udzielać.

 

Dzień III: Budowanie relacji opartych na zaufaniu i autonomii.

  1. Zaufanie i konsekwencje jego braku w zespole:
    1. Identyfikacja kluczowych aspektów, które wzmacniają lub osłabiają zaufanie.
    2. Menedżer godny zaufania – kluczowe kompetencje.
    3. Budowanie zespołu a budowanie zaufania.

  2. Rozwijanie zaufania do kompetencji zespołu.
    1. Mocne strony pracowników – jak je rozpoznać i wzmacniać.
    2. Mapa kompetencji mojego zespołu – kluczowe talenty i obszary do rozwoju.
    3. Plan rozmów rozwijających z zespołem – identyfikacja mocnych stron i budowanie pewności siebie pracowników.

 

  1. Budowanie kultury wspierającej podejmowanie decyzji przez pracowników:
    1. Opory przed podejmowaniem decyzji i ich przezwyciężanie.
    2. Kluczowe aspekty procesu decyzyjnego.
    3. Radzenie sobie z obawami przed ryzykiem i błędami.
    4. Radzenie sobie z niepowodzeniami.
    5. Wspieranie samodzielności pracowników – scenariusze dla sytuacji o różnych poziomach ryzyka i obaw.

 

  1. Radzenie sobie z obawami przed błędami i niepowodzeniami:
    1. Klasyfikacja niepowodzeń i metody przeciwdziałania im.
    2. Wprowadzenie do metod zarządzania sytuacjami kryzysowymi – jak przekształcać błędy w naukę.
    3. Feedback i feedforward – nauka przez doświadczenie.

 

  1. Zarządzanie sytuacjami trudnymi:
    1. Zarządzanie oporem i konfliktami.
    2. Identyfikacja źródeł oporu i konfliktów w zespole.
    3. Strategie postępowania w sytuacji konfliktowej – symulacje rozmów z pracownikami.

Moduł IV: Strategie adaptacji i wspierania zmian w procesach empowerment:

  1. Dlaczego zmiany są nieuniknione i jak wpływają na organizację oraz jednostki:
    1. Rola lidera w inicjowaniu i zarządzaniu procesem zmiany.
    2. Fazy i psychologiczne aspekty zmiany.
  2. Strategie wdrażania zmian:
    1. Zwinne podejście do zmiany.
    2. Przygotowanie zespołu do zmian: narzędzia i techniki.
    3. Komunikacja w procesie zmiany.
    4. Monitorowanie i adaptacja w trakcie wdrażania zmiany.
    5. Przyczyny oporu wobec zmian – techniki przełamywania oporu.
    6. Utrwalenie zmiany i zapobieganie „powrotowi do starego”.

 

  1. Odporność psychiczna ludzi i zespołów:
    1. kluczowe kompetencje wysoko skutecznych osób i zespołów.
    2. Wzmocnienie autonomii i poczucia kontroli pracowników.
    3. Narzędzia, które pomagają budować odporność psychiczną i emocjonalną zespołu.

 

  1. Rozwój kompetencji samoregulacji i zarządzania emocjami:
  2. Stres i jego wpływ na zaangażowanie.
  3. Techniki i metody radzenie sobie ze stresem w sytuacji presji i przeciążenia.
  4. Postępowania z osobami wrażliwymi i odpornymi psychicznie.

 

  1. Budowanie kultury empowermentu i coachingowego przywództwa w organizacji:
  2. Empowerment jako narzędzie wzmacniania zaangażowania i innowacyjności.
  3. Analiza kultury organizacyjnej i struktury zespołu,
  4. Identyfikowanie i eliminowanie przeszkód w uprawomocnianiu.
  • Tworzenie przestrzeni do podejmowania inicjatywy przez pracowników.
  • Wprowadzenie procedur, które wspierają otwartą komunikację i przejrzystość działań.
  • Budowanie długofalowej strategii rozwoju coachingowego stylu zarządzania