Sukces w biznesie jest nierozerwalnie związany z umiejętnością skutecznej komunikacji. Badania przeprowadzone przez McKinsey jasno pokazują, że firmy, które opanowały sztukę efektywnej komunikacji, mogą zwiększyć swoją produktywność nawet o 20-25%. To tak, jakby firma generująca milion złotych miesięcznie, dzięki samej poprawie komunikacji, mogła zwiększyć swoje przychody o dodatkowe 200-250 tysięcy złotych. Imponujące, prawda?
Potrzebujesz więcej wyników badań? Oto one: organizacje, w których liderzy i zespoły posiadają wysokie kompetencje komunikacyjne, mają aż 3,5 razy większe szanse na pokonanie konkurencji.
(https://issuu.com/cruciallearning/docs/organizations_with_effective_communications_skills/1)
Tyle teoria, a jak to wygląda w praktyce?
Moje doświadczenia z pracy z menedżerami pokazują, że teoria komunikacji jest prosta i oczywista, ale gdy przychodzi do realnych działań, zaczynają się pojawiać wyzwania i wcale już tak prosto nie jest.
Na szczęście sztuki jasnej komunikacji można się nauczyć.
I jakkolwiek nie obiecam, że w ciągu jednego dnia zdziałam cuda (cudotwórczynią nie jestem), to każdy krok w stronę mądrej liderskiej komunikacji jest cenny i przynosi efekty.
Potrzebujesz więcej powodów na to, żeby na serio potraktować rozwój kompetencji komunikacyjnych menedżerów? Oto one:
=> Dobra komunikacja buduje zaufanie i wzmacnia relacje w zespole.
Patrick Lencioni w swojej książce: „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” podkreśla, że to właśnie zaufanie jest podstawą wszelkich sukcesów zespołowych, jest fundamentem, na którym buduje się każdy skuteczny zespół, a
=> skuteczny zespół to satysfakcjonujące biznesowe wyniki.
Wie o tym doskonale Satya Nadella, CEO Microsoftu, który po objęciu stanowiska w 2014 roku, zamiast narzucać ludziom z góry swoją wizję i ustalać sztywne zasady współpracy, skupił się na słuchaniu pracowników i zrozumieniu ich potrzeb. Gdy zamiast dyktatorskiego zarządzania, wybrał kulturę otwartości i empatii, Microsoft przeszedł spektakularną transformację, a wartość firmy wzrosła o ponad 700%.
Zaufanie i dobre relacje, a w efekcie satysfakcjonujące wyniki, buduje też umiejętnie udzielany feedback. Firmą, która jest znana z tego, że regularnie daje feedback swoim pracownikom, jest na przykład Google. Dzięki temu firma stale się rozwija i utrzymuje wysoką efektywność .
Kiedy jeszcze komunikacja przyczynia się do tego, żeby zespół był bardziej zmotywowany i zaangażowany?
=> Na przykład wtedy, gdy lider potrafi barwnie nakreślić przyszłość, czyli inspirująco przekazać wizję i cel. Przykład? Weźmy choćby Elona Muska i SpaceX. Musk nie tylko opowiada swoim ludziom o kolonizacji Marsa, ale i przekonuje ich, że to jest możliwe. Jego jasna komunikacja i konsekwentne przypominanie misji sprawiają, że zespół SpaceX jest zmotywowany do osiągnięcia, wydawałoby się, niemożliwego, w efekcie każdy członek załogi czuje się częścią czegoś większego.
Lider, który jasno komunikuje wartości i misję firmy, a także normy, zachowania i wartości, kształtuje kulturę organizacyjną. Polska firma, którą znamy z jej misji, wizji i wartości to na przykład InPost, który postawił sobie za cel rewolucję w sposobie, w jaki Polacy odbierają i nadają przesyłki. Misją InPost jest dostarczanie wygodnych, ekologicznych i innowacyjnych rozwiązań logistycznych, które ułatwiają życie codzienne, jednocześnie dbając o środowisko. Wyrazista wizja, w połączeniu z silnym naciskiem na innowacje technologiczne i ekologię (wartości), pozwoliła InPost stać się liderem na rynku logistyki e-commerce w Polsce i odnieść sukces także na rynkach międzynarodowych.
Szukając przykładów z rodzimego rynku nie sposób pominąć Grupy kapitałowej CD Projekt – polskiego wydawcy oraz producenta gier komputerowych, takich jak „Wiedźmin” i „Cyberpunk 2077”. Spółka opiera swoją kulturę na wartościach takich jak pasja do tworzenia gier, wolność twórcza, transparentność oraz bliskie relacje z graczami. CD Projekt kładzie duży nacisk na jakość produktów i unikalny styl narracyjny, co odzwierciedla się w zaangażowaniu pracowników i lojalności fanów na całym świecie. Dzięki tej wyrazistej kulturze organizacyjnej, firma zyskała renomę jednego z najbardziej szanowanych studiów gier na świecie.
=> Efekt mądrej komunikacji to też zwiększanie efektywności operacyjnej zespołów.
Gdy lider potrafi jasno określić i zakomunikować cele i zadania, zespół działa jak dobrze naoliwiona maszyna. Ciekawy przykład to „Amazon” pod wodzą Jeffa Bezosa, który jako lider wymaga rozpoczynania nowych projektów od napisania… notatki prasowej. W efekcie każdy kierownik projektu, zamiast zagłębiać się w techniczne szczegóły, zaczyna od jasnego zdefiniowania, czym ma być produkt lub usługa i to z perspektywy klienta. Potem komunikuje go tworząc notatkę napisaną prostym językiem – na tyle klarownym, by mogła być odczytana w programie telewizyjnym – takim jak show Oprah Winfrey. Taki dokument staje się drogowskazem dla programistów i inżynierów, dając im swobodę w realizacji wizji produktu, bez zbędnych technicznych detali, które mogłyby ograniczać ich kreatywność.
=> Wracając do korzyści z dobrej liderskiej komunikacji, nie sposób zapomnieć o tym, jak ważne jest zarządzanie konfliktem, zarządzanie zmianą i zarządzanie kryzysowe.
Konflikty i kryzysy w firmie są jak małe ogniska – jeśli je zlekceważysz i nie zareagujesz na czas, wkrótce wybuchnie pożar. To ważne, niezależnie od tego, czy źródło pożaru znajduje się wśród załogi, czy obejmuje swoim zasięgiem klientów. Umiejętne i zdecydowane podejście do kryzysów pokazał CEO Netflixa, Reed Hastings w 2011 roku, podczas kryzysu związanego z próbą podziału usług DVD i streamingowych, które wzburzyły klientów. Hastings szybko i zdecydowanie zareagował na negatywne opinie, przeprosił publicznie i zakomunikował, że wycofuje się z decyzji, zanim sytuacja wymknęła się spod kontroli. Zapewne uratowało to firmę przed znacznymi stratami.
Nie trzeba chyba więcej dowodów na to, że umiejętność jasnego, precyzyjnego i empatycznego przekazywania informacji to fundament kompetencji liderskich, na którym buduje się przewagę rynkową.
Nie trzeba więcej dowodów na to, że dzięki skutecznej komunikacji dobry lider nie tylko zarządza ludźmi i procesami, ale przede wszystkim transformuje chaos w porządek, a niepewność w pewność.
Jeśli jesteś zainteresowany rozwojem komunikacyjnych kompetencji liderskich zapraszam do kontaktu, a umówię się z Tobą na półgodzinną rozmowę, w czasie której stworzysz plan najbardziej skutecznych interwencji, które pomogą Ci porozumiewać się precyzyjnie, prosto i skutecznie.